Duurzame oplossingen
Studenten werken aan duurzame oplossingen tijdens Week van de Nieuwe Economie
25 november 2024 – Van 18 tot en met 21 november vond de Week van de Nieuwe Economie plaats, waarin eerstejaarsstudenten Bedrijfskunde, Human Resource Management en Vastgoedkunde van de Hanzehogeschool Groningen aan de slag gingen met opdrachten rondom de 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Martiniplaza, als een van de vier opdrachtgevers, leverde niet alleen onderzoeksvragen aan, maar was ook vertegenwoordigd in de jury door eventmanager Floris Frima.
Foto: Ward Jonkman
De vier opdrachtgevers Martiniplaza, de politie, Rabobank Groningen-Drenthe en de Textielhub stuurden de studenten aan het begin van de week met een opdracht op pad. Er werden onderzoeksvragen geformuleerd met betrekking tot de thema’s ondernemerschap & innovatie, diversiteit en inclusie, digitalisering, maatschappelijk verantwoord ondernemen en circulariteit. Aan het einde van de week presenteerden alle studententeams hun plannen. De twee beste pitches, van iedere opdrachtgever, mochten de pitch in de middag in een Theaterzaal onder grote publieke belangstelling nog eens over doen.
Duurzaam en inclusief Martiniplaza
Als grootste evenementenlocatie in Groningen zet Martiniplaza zich actief in voor een duurzame en inclusieve toekomst. Daarom was het voor ons vanzelfsprekend om een rol te spelen tijdens de Week van de Nieuwe Economie. Martiniplaza daagde de studenten uit met thema’s als duurzame mobiliteit, klantbeleving en inclusiviteit om evenementen toegankelijker te maken. Aan het begin van de week kregen de teams hun opdracht, waarna zij deze in enkele dagen uitwerkten. Aan het einde van de week presenteerden alle groepen hun plannen. De twee beste pitches per opdrachtgever kregen bovendien de kans om hun ideeën nogmaals te presenteren in een theaterzaal, onder grote publieke belangstelling.
Meer laadpalen voor een betere klantbeleving
Een van de genomineerde studententeams richtte zich op duurzame mobiliteit bij Martiniplaza. Zij pleitten voor een uitbreiding van het aantal laadpalen op het parkeerterrein. ‘’Door te investeren in meer laadpunten verbetert de beleving van bezoekers en trek je juist nieuwe doelgroepen aan. Bovendien verstrekt de gemeente Groningen subsidies voor het verduurzamen van parkeergelegenheden. Meer laadpalen betekent meer lachende bezoekers''.
Frima, die namens Martiniplaza in de jury zat, reageerde enthousiast: “Het is inderdaad een must dat we investeren in meer laadpalen. Dat zijn we ook zeker van plan.”
Kunst zonder grenzen
Het tweede studententeam kreeg als opdracht mee om de ervaring van bezoekers in een rolstoel te verbeteren. “Iedereen moet van kunst en cultuur kunnen genieten. We willen graag een kunstroute in en rondom Martiniplaza creëren die voor iedereen toegankelijk is. De kunstwerken zijn van lokale kunstenaars. Het moet een belevenis worden in zowel beeld als geluid zodat iedereen ervan kan genieten: Kunst zonder grenzen”, vertelden de studenten tijdens de pitch. De jury koos unaniem voor de kunstroute als beste pitch. “Het was geen moeilijke beslissing”, aldus Frima. “Het idee van een kunstroute vinden we allemaal heel creatief en ook nog eens toegankelijk voor iedereen. Cultuur is belangrijk voor een stad als Groningen. We willen onderzoeken of het idee toe te passen is. Ik denk dan met name aan de route vanaf de parkeerplaats tot aan de theaterzalen. Daar zijn namelijk geen drempels. De kunstroute is dan voor iedereen toegankelijk.” Het winnende team bestond uit Sil Bosma, Derk Jorna, Wybe van Wieren en Oscar Wiggers.
Studenten inspireren de toekomst
Frima onderstreepte het belang van de Week van de Nieuwe Economie: “De Week van de Nieuwe Economie is belangrijk voor studenten. Zij zijn de mensen die een duurzame impact kunnen creëren voor de toekomst. Laat studenten vooral kartrekkers zijn als het gaat om duurzaamheid.”
Feestelijke afsluiting en publieksprijs
Tijdens de feestelijke afsluiting, met optredens van studenten van het Prins Claus Conservatorium en Lucia Marthas Institute for Performing Arts, kregen de bezoekers in de zaal ook een stem. Zij reikten de publieksprijs uit aan een team dat voor de Rabobank een plan presenteerde om bedrijventerrein Leeksterhout te vergroenen. Met hun bevlogen pitch ‘Schreeuw het van de sedumdaken’ wisten Inge Ebels, Pieter Hoff, Charles Langebeeke, Jasper Leegstra, Ivar Prenger en Quintijn Tiemessen het publiek te overtuigen.
Martiniplaza kijkt tevreden terug op een week vol creatieve ideeën en inspirerende samenwerking met studenten van de Hanzehogeschool. Samen zetten we stappen richting een duurzame en inclusieve toekomst.
MeerMeer weten over alle mogelijkheden in Martiniplaza?
Wij helpen graag! Neem vrijblijvend contact op via onderstaand formulier en ervaar zelf de veelzijdigheid van onze evenementenlocatie.