Over MartiniPlaza
Welkom in MartiniPlaza, welkom in Groningen
MartiniPlaza in Groningen is de grootste evenementenlocatie van
Noord-Nederland voor theatervoorstellingen, congressen (nationaal en
internationaal), beurzen, entertainment, topsport en
vergaderingen. Jaarlijks ontvangen we ongeveer 500.000 bezoekers. Martiniplaza zet Groningen op de kaart door unieke producties en evenementen te (laten) organiseren of te programmeren. De
combinatie van gastvrijheid, een eigen cateringservice en onze multifunctionaliteit
maakt MartiniPlaza geschikt voor zowel zakelijke bijeenkomsten als
publieksevenementen.
Missie
Elke bezoeker ervaart een bezoek aan MartiniPlaza als uniek en onvergetelijk positief. MartiniPlaza Groningen staat voor verbinden van business & entertainment en verrijkt dit voor elke bezoeker met relevante belevingen.
Visie
MartiniPlaza Groningen is een internationaal business & entertainment center. MartiniPlaza wil onvergetelijke ervaringen en unieke belevingen creëren door continue te innoveren en best class partner te zijn.
Business & Entertainment
Business & Entertainment is de kern voor de zes productlijnen binnen MartiniPlaza:
- Theater
- Beurzen
- Congressen
- Topsport
- Muziek (LIVE)
- Horeca
Het gaat hierbij om grootschalig entertainment (musicaltheater en muziekevenementen), de vergader- en congresmarkt, consumenten- en vakbeurzen en topsport. In alle productlijnen is de component ‘business’ nadrukkelijk aanwezig.

De evenementenlocaties van MartiniPlaza
MartiniPlaza
beschikt over:
- MartiniPlaza Theater: 1 grote theaterzaal met 1.580 stoelen en 1 theatercafé (tot 100 personen)
- 3 expositieruimtes met een totale oppervlakte van 12.500 m²
- 1 professionele topsporthal voor 4.500 bezoekers met aparte lounge
- 4 moderne congreszalen
- 2 royale foyers voor ontspannen meetings, lunches & diners
- 14 vergader- en workshopruimtes
- Restaurant Inspirations
Deze locaties zijn geschikt voor:
- Beurzen en tentoonstellingen
Voor het faciliteren van beurzen en tentoonstellingen beschikt MartiniPlaza over verschillende zalen; de Expo-zalen en de Borgmanzaal. De Expo 1 is ook zeer geschikt voor het huisvesten van grote concerten en sportevenementen. Er zijn uitstekende technische faciliteiten en goede aanvoermogelijkheden voor beursopbouw. De foyer is uitermate geschikt als ontvangstruimte voor de bezoekers. In de Borgmanzaal worden ‘kleinere’ beurzen gehouden. De mogelijkheid bestaat uiteraard ook om verschillende zalen tegelijk te gebruiken.
- Vergader- en congresgedeelte
De veertien vergaderzalen van MartiniPlaza bieden plaats aan gezelschappen variërend van tien tot vijfhonderd personen. De zalen zijn onderling schakelbaar en te voorzien van moderne audiovisuele en communicatieapparatuur. De Springerzaal, met amfitheater, heeft een capaciteit van 325 zitplaatsen. De zaal beschikt over uitgebreide technische faciliteiten en is uiterst geschikt voor congressen en symposia. De ruime foyer is zeer geschikt als ontvangst- en/of expositieruimte.
- Evenementen- en topsporthal
De Middenhal is
uiterst geschikt voor beurzen, sportevenementen en grote concerten. De hal
heeft de officiële internationale maten voor een topsporthal en heeft een
capaciteit voor tussen de 4.000 en 6.000 mensen. Verder beschikt de Middenhal over een
Business Club, een Sport Lounge, een Sportbar, luxe kleedkamers en vijf
perskamers met daarin allerlei faciliteiten. Met de komst van deze faciliteiten is de
capaciteit van de Topsporthal verhoogd naar 4500 zitplaatsen. De nieuwe tribune
beschikt over 1100 gestoffeerde stoelen.
MartiniPlaza en Groningen nemen een unieke positie in wanneer het om topsport en beleving gaat. Er is geen vergelijkbare locatie of stad in Nederland waar zaalsport zoveel toeschouwers trekt. Met sterk presterende clubs als Donar, Lycurgus en NIC (korfbal). Maar ook uitstapjes naar tennis (Daviscup), Darts en vechtsport zijn uitermate succesvol en kunnen rekenen op veel publieke belangstelling.
- Theater en muziek
Het theater is met haar 1580 comfortabele gestoffeerde stoelen het grootste theater van Noord-Nederland. Het MartiniPlaza Theater heeft een 25 meter hoge toneeltoren, een grote orkestbak, 60 toneelrekken en 30 kleedkamers. Het theater is uiterst geschikt voor grote theaterproducties, opera’s cabaret en andere vormen van groot gemonteerd entertainment.
MartiniPlaza producties & partnerships
MartiniPlaza is een ervaren partner in de organisatie van evenementen en geeft als event autoriteit invulling aan uiteenlopende vraagstukken. Met een eigen cateringlabel is MartiniPlaza altijd betrokken bij de organisatie. Voor een groot aantal producties is MartiniPlaza volledig zelf verantwoordelijk voor de catering. Dit betekent een betrokken samenwerking met de organisatoren van de evenementen die plaatsvinden in MartiniPlaza.
Met
partnerships maakt MartiniPlaza zich sterk voor een aantrekkelijk(er) aanbod
voor een breed publiek uit Noord-Nederland. Aanbod waarbij actualiteit,
entertainment en innovativiteit centraal staat. Als business
partner ontwikkelt en organiseert MartiniPlaza zakelijke en feestelijke
evenementen met meerwaarde. Hierbij zet MartiniPlaza het eigen netwerk van bedrijven en partners in om de beste
prijs en kwaliteit te bieden. Gastvrijheid en ondernemerschap zijn kenmerkend
in de dienstverlening van MartiniPlaza.
De Theateralliantie
In 2017 is MartiniPlaza een samenwerkingsverband aangegaan met de vijf grote theaters van Nederland onder de noemer De Theateralliantie. De Theateralliantie was voor seizoen 2017/2018 onder andere verantwoordelijk voor de succesvolle producties Fiddler on the Roof met Thomas Acda in de hoofdrol, Selma Ann Louis met Arjan Ederveen en Plien & Bianca en het in het bijzijn van koningin Maxima in première gegane The Color Purple. Theateralliantie-productie The Addams Family, met Tony Neef en Pia Douwes, was in januari 2019 in MartiniPlaza Theater te zien en in 2020
stonden onder meer Annie de musical en Hello, Dolly! op het programma.
De Theateralliantie verbindt theaters, producenten en makers om samen kwalitatieve voorstellingen te produceren voor de grote(re) zalen van de Nederlandse theaters zoals MartiniPlaza. Hierbij beantwoordt de Theateralliantie de vraag naar content uit de markt. De innovatieve constructie van co-creatie tussen voorheen gescheiden marktpartijen zorgt voor een gedeeld financieel risico en geeft theaters inhoudelijke invloed, wat resulteert in een betere afstemming tussen aanbod en publiek.